
De KLOS (Kleuter Leidster Opleiding School) was een opleiding voor kleuterleerkrachten in Nederland, die in 1985 is opgegaan in de Pabo (Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs).
In deze opleiding werd veel aandacht besteed aan spel en spelontwikkeling bij jonge kinderen. Kleuterleerkrachten in opleiding leerden hoe ze spel konden aanbieden als een belangrijke leeromgeving voor kleuters, waarin zij hun sociale, cognitieve, motorische en emotionele vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Er werden verschillende benaderingen en methoden gebruikt om spel aan te bieden in de KLOS, afhankelijk van de specifieke docenten en het curriculum.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Ontwikkelingsgericht onderwijs:
Dit was een benadering waarbij de nadruk lag op de ontwikkeling van het kind en waarbij spel als een belangrijk middel werd gezien om deze ontwikkeling te stimuleren. Kleuterleerkrachten leerden hoe ze speelleeromgevingen konden creëren die aansluiten bij de ontwikkelingsfase en interesses van de kinderen. - Spelobservatie:
In de KLOS werd veel aandacht besteed aan het observeren van kinderen tijdens het spelen. Kleuterleerkrachten in opleiding leerden hoe ze spel konden observeren en analyseren om inzicht te krijgen in de ontwikkeling en behoeften van de kinderen. - Thematisch werken:
Dit was een benadering waarbij spel werd gekoppeld aan thema’s en onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Kleuterleerkrachten in opleiding leerden hoe ze deze thema’s konden gebruiken als context voor spel en leeractiviteiten. - Vrij spel:
In de KLOS werd ook veel nadruk gelegd op het belang van vrij spel voor kinderen. Kleuterleerkrachten in opleiding leerden hoe ze speelgoed en materialen konden aanbieden die uitnodigen tot vrij spel, en hoe ze de kinderen konden stimuleren om zelf te ontdekken en te experimenteren.
Over het algemeen werd spel in de KLOS gezien als een belangrijke manier om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Kleuterleerkrachten in opleiding leerden hoe ze spel konden integreren in het curriculum en hoe ze speelleeromgevingen konden creëren die aansluiten bij de behoeften en interesses van de kinderen.
We hebben plannen om in schooljaar 2023-2024 samen met (oud-) KLOS-sers (online) nascholing te gaan organiseren.
In deze nascholing gaan we de kennis van de KLOS-opleiding delen met de kleuterleerkrachten van NU.
Wat wil jij graag leren via (online-)nascholing?
Over welk van bovenstaande onderwerpen wil jij veel meer weten?
Wil je op de hoogte gehouden worden?
Stuur een mailtje naar nascholing@onzekleuterklascommunity.nl
We houden je dan ook via de mail op de hoogte van alle ontwikkelingen!
Of word nu lid van de community en volg de trainingen die nu al online staan: